Pericolele sistemului uninominal propus de PD

PLDMEste important ca informația despre pericolele sistemului uninominal, în formula propusă de PD, să ajungă la cât mai mulți oameni, astfel încât să nu cădem în capcana și minciunile PD-ului. Distribuiți acest mesaj, discutați cu rudele, colegii, prietenii și contribuiți la informarea pe larg a populației.

PD-ul are nevoie de schimbarea sistemului electoral, fiindcă este singura lui şansă de a intra în următorul Parlament. Pentru că a sărăcit și a furat poporul, credibilitatea PD-ului este extrem de scăzută, iar electoratul nu este dispus să-l voteze. Astfel, PD vrea să intre în Parlament prin „uşa din spate".
Iată de ce, PD vrea să anuleze sistemul actual proporțional pe liste de partid și să adopte un sistem majoritar pe circumscripții uninominale. Adică oamenii vor vota un anumit deputat în circumscripția lor.
Pericolul cel mai mare este că Plahotniuc își va întări și mai tare puterea și va controla toate instituțiile statului. Împreună cu Dodon, vor lua decizii avantajoase doar pentru ei și vor continua schemele ilegale de îmbogățire personală și de distrugere a statului.

 

Principalele argumente oferite de PD sunt apropierea cetățenilor de deputat și posibilitatea de a demite parlamentarul care nu-și face treaba. Însă, schimbarea sistemului electoral este doar un truc al PD de a rămâne în continuare la putere. În realitate, Partidul Democrat nu-și dorește nici apropiere de cetățeni (ce i-a împiedicat să o facă până acum?), nici îmbunătățirea calității parlamentarilor (ei sunt cei care cumpără și mituiesc deputați pentru decizii avantajoase doar pentru ei).

Totodată, ambele argumente sunt false, întrucât:
• Apropierea cetățenilor de deputat este prevăzută și de legislația actuală. Altceva e că deputații nu respectă această obligație, neavând un contact direct cu cetățenii.
• Statistic, 70% din actualii parlamentari sunt din raioanele țării și doar 30% sunt din Chișinău. Deci, și în actualul sistem electoral parlamentarii reprezintă raioanele.
• Revocarea (demiterea) parlamentarilor aleși pe circumscripții uninominale nu este posibilă la modul practic. Atât Curtea Constituțională, cât și Comisia de la Veneția interzic revocarea, bazându-se pe principiul nulității mandatului imperativ.
Schimbarea sistemului electoral este unica şansă a Partidului Democrat să intre în Parlament. Riscul este să să ne pomenim cu deputați controlați de Plahotniuc, care vor lua decizii după cum va vrea acesta.

Cum anume?
PD va încerca să obțină majoritate parlamentară pe umerii candidaţilor „independenţi", ca apoi aceştia să fie cooptaţi de grupurile oligarhice prin presiuni, şantaj și corupere, ca în cazul Adunării Populare din Găgăuzia.
Cunoaștem experiența din decembrie 2015, când PD a forțat deputații din alte partide să creeze o majoritate convenabilă în Parlament.

De ce e rău sistemul uninominal pentru Republica Moldova?

• Pentru că este nedemocratic. Este posibil ca un partid politic sa ia 49% din voturi, dar să nu aibă niciun deputat, din cauza că nu a câștigat alegerile în nicio circumscripție.

• Nu este reprezentativ. Deoarece în Parlament va intra un singur deputat din circurmscripţie, cei care au votat cu alţi candidaţi nu vor fi reprezentaţi în legislativ. De exemplu, dacă primul candidat va obţine 15-20% din voturi, 80-85% din cetăţenii circumscripţiei nu vor fi reprezentaţi.

• Pentru că vocea diasporei va fi anihilată. În condițiile în care peste 800 de mii de cetățeni sunt plecați peste hotare, nu se va reuși instituirea circumscripțiilor uninominale proporțional numărului acestora. Ca urmare, votul cetățenilor din afara țării va fi mai puțin important decât al celor din țară.

• Pentru că există o regiune separatistă necontrolată de autoritățile constituționale ale Republicii Moldova. Nu este clar cum pot fi desfășurate alegeri libere și corecte în regiunea transnistreană și câte mandate vor fi repartizate pentru alegătorii de acolo.

• Pentru că unitățile administrativ-teritoriale existente în Republica Moldova (raioanele), pe baza cărora se formează circumscripțiile electorale, sunt foarte mici şi diferite ca suprafață şi număr de populaţie. Astfel, există riscul ca numărul alegătorilor din diferite circumscripții să varieze foarte mult și un deputat să revină într-un caz unui număr de 40 000 de alegători, iar în alt caz de 70 000 de alegători, de exemplu.

• Pentru că sunt avantajate partidele de la guvernare „cu mulți bani". Grație resurselor administrative și financiare, guvernarea poate influența o parte din electorat să voteze în favoarea propriilor candidați. Astfel, banii investiţi în alegeri vor fi „recuperaţi" prin scheme de corupţie după ce vor ajunge la guvernare.

• Pentru că partidele de la guvernare vor șantaja orice candidat neconvenabil lor. Dacă un lider local devine candidat al unui partid de opoziție, riscă să fie hărțuit de organele de control (dacă e om de afaceri), sau să fie demis din funcție (dacă e angajat al instituției de stat).

• Pentru că statele vecine (România, Ucraina, Georgia) au avut experiențe nereușite cu sistemul uninominal. Aceste țări au renunțat la sistemul uninominal, după ce au constatat că a fost un eșec, și au revenit la sistemul proporțional.

PD încearcă să introducă ideea falsă că problemele ţării vin de la modul prin care liderii partidelor formează listele electorale. Adevărata problemă este însă faptul că la guvernare ajung oameni incompetenți și șantajabili, iar noul sistem electoral nu va rezolva asta.

PAS, PPDA și PLDM consideră că este nevoie de schimbarea legislației electorale.

În primul rând, trebuie facilitat votul diasporei: efectuarea votării în 2 zile, deschiderea secţiilor de votare în funcţie de votanţii efectivi in ultimele alegeri prezidenţiale, excluderea limitei de 3000 de buletine pentru o secţie de votare.

În al dolea rând, este nevoie de schimbarea legislaţiei cu privire la finanţarea partidelor, așa încât să se pună capăt banilor murdari veniți către partide și controlarea acestora de către oligarhi.

În al treilea rând, deputații trebuie responsabilizați față de anumite regiuni sau raioane, iar asta poate fi făcut în cadrul sistemul proporțional. Astfel, partidele trebuie să stabilească candidaţi repartizați pe fiecare raion în parte în listele pentru alegeri, pentru ca alegătorii să cunoască deputaţii responsabili de regiunea lor.